مجتمع آموزشی پرورشی مطهر درازکلا بابل/ ما با ولایت زنده ایم ، تا زنده ایم رزمنده ایم/ ما می تــــــــــــــــــــــــوانیم
بسط عدالت آموزشی-معلمی شغل نیست.عشق است .ذوق است.ایثار و فداکاریست.اگر به عنوان شغل به آن می نگری رهایش ساز و اگر عشق

بزرگ مردتاریخ

جستجو
مطالب اخیر
پیوند ها
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث

امروز بعد از ظهر کارشناس مسئول امور اداری -جناب آقای حسن پور  بهمراه کارشناس امور اداری آموزش پرورش شهرستان بابل -جناب آقای سهیلی فر - از مجتمع مطهر بازدید کردند.

در این بازدید درجریان وضعیت مجتمع از نظر تعداد مدارس تحت پوشش مشکلات همکاران ، قرار گفتند و با معاونین و مدیر مجتمع در مورد مسائل اموزشی ، اداری و فرهنگی مجتمع تبادل نظر کردندو به صورت تصویری به صورت گزارش وار در جریان مسائل و مشکلات مدرسه شهید مدنی درازکلا و مدارس تحت پوشش مجتمع ، خصوصاً دبستان شهید تیما عابدی تیرکن علی الخصوص وضعیت ساختمان مدرسه و دبستان حسین نصراللهی ازارسی -دانش آموزان استثنایی دبستان- قرار گرفتندو رهنمود ها و توصیه های ارزشمندی جهت انجام بهتر امور و خدمت رسانی بهتر به دانش آموان و خانواده های محترم بیان داشتند.

بازدید کارشناس مسئول امور اداری شهرستان بابل


برچسب ها: مجتمع مطهر، سید نایب حسن پور، مختار سهیلی فر، مدرسه شهید مدنی درازکلا، دبستان تیما تیرکن، دبستان نصراللهی ازارسی،

نوشته شده در سه شنبه 30 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

1- از بچه ها بخواهید پیام قرآنی و برخی از آیات مشهور را در آیات درس یا مصحف شریف پیدا كنند.

2- آیه ها ی مشهور را با رنگ مشخص كنند (فسفری)

3- آیات مشهور را حفظ كنند.

4- آیه یا پیام قرآنی را مثل نوار صوتی بخوانند.

5- قرآن را به کلاس و مدرسه بیاورند و روزی یك صفحه از آن را بخوانند.

6- میثاق نامه ی تلاوت روزانه قرآن را تکمیل و امضا کنید و...

7- آیات و عبارات مشابه را در درس یا کتاب و یا مصحف شریف پیدا و با هم مقایسه كنید.

8- همه با هم روزی یک صفحه از قرآن را درکلاس درس یا مدرسه بخوانند.

9- درباره ی انس روزانه با قرآن برای دانش آموزان سخن بگویید.

10- از اشعار و جملات ادبی مناسبی برای تقویت انس دائمی آنان کمک بگیرید.


برچسب ها: ایجاد علاقه، خواندن قرآن، پیام قرآنی، تلاوت روزانه قرآن، مسابقات قرائت و حفظ،

نوشته شده در سه شنبه 30 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

                                                  علی خامنه ای

آقای دكتر حداد عادل تعریف می‌كردند: سال 77، خانمی به منزل ما زنگ زده بود و گفته بود كه: می‌خواهیم برای خواستگاری خدمت برسیم. خانم ما گفته بود دختر ما در حال حاضر سال چهارم دبیرستان است و می‌خواهد ادامه تحصیل دهد. ایشان دوباره پرسیده بودند كه اگر امكان دارد ما بیاییم دختر خانم را ببینم تا بعد. اما خانم ما قبول نكرده بودند . بعد خانم ما از ایشان پرسیده بودند كه اصلاً شما خودتان را معرفی كنید. و ایشان هم گفته بودند: من خانم مقام معظم رهبری هستم. خانم ما از هول و هراس دوباره سلام علیك كرده بود و گفته بود: «ما تا حالا به همه پاسخ رد داده‌ایم. اما شما صبر كنید با آقای دكتر صحبت كنم. بعد شما را خبر می‌كنم». آن زمان خانم من مدیر دبیرستان هدایت بود.

بعد از صحبت با من قرار بر این شد كه آنها بیایند و دختمان را در مدرسه ببینند كه هم دخترمان متوجه نشود و هم اینكه اگر آنها نپسندیدند، لطمه‌ای به دختر ما نخورد. طبق هماهنگی قبلی، خانم آقا، آمدند و در دفتر مدرسه او را دیدند و رفتند. چند روز گذشت و من برای كاری خدمت آقا رفتم. آقا فرمودند: «خانم استخاره كرده‌اند، جوابش خوب نبوده است».

یكسال از این قضیه گذشت. مجدداً خانواده آقا تماس گرفتند و گفتند كه ما می‌خواهیم برای خواستگاری بیاییم. خانم بنده پرسیده بودند كه چطور شده تصمیمتان عوض شده؟ آقا گفته بودند: «خانم ما به استخاره خیلی اعتقاد دارد و دفعه اول چون خوب نیامده بود، منصرف شدند

برای مطالعه بقیه ماجرا به ادامه مطلب مراجعه کنید


برچسب ها: خواستگاری، خانواده مقام معظم هبری، دختر حداد عادل، دختر محجبه، فرهیخته، استخاره، عروس، حقوق رهبری، مراسم عقد و مهریه، 14 سكه، حلقه داماد، هاشمی، ناطق،

نوشته شده در دوشنبه 29 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

هموطنان گرامی حال که دولت محترم شجاعت به خرج داده و طرحی را که دولت های قبلی نتوانستند آن را به اجرا دربیاورند، به اجرا گذاشته است ما همگی با  انها  همراه و همگام شویم و به دولت در هموار کردن این راه عظیم کمک کنیم.

 سرانجام گمانه‌زنی‌ها در مورد آغاز اجرای مرحله آخر از گام اول طرح ملی هدفمند كردن یارانه‌ها به تحقق پیوست تا با فرمان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین طرح تاریخ اقتصاد كشور كلید بخورد.

 دكتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران كه از ابتدای دولت نهم اصلاح ساختاری اقتصاد كشور را در دستور كار قرار داده و از تابستان سال 86 نیز با دعوت از اقتصاددانان و سپس مدیران رسانه‌ها، استارت‌های عملی اجرای این طرح را پس از ماه‌ها مطالعات در بخش‌های مختلف دولت زده بود، نوید آغاز اجرای مرحله اصلاح قیمت‌ها را از ابتدای روز یكشنبه 28 آذرماه 89 داد تا این روز به‌عنوان یك روز ماندگار در تاریخ ملی ایرانیان ثبت شود.

با اصلاح قیمت‌ها، شش دهك پایین مصرف، نه تنها مشكلی نخواهند داشت، بلكه با محاسبات دولت در مورد تغییر قیمت كالاها و خدماتی كه منحصر به مواردی كه اصلاح قیمت بر روی آن‌ها می‌شود، نیز نخواهد بود، ذخیره مثبت خواهند داشت. دو دهك بعدی باید قدری صرفه جویی كنند و دو دهك بالای مصرف نیز باید بیشتر صرفه‌جویی كنند.

مشروح این مصاحبه مهم

دكتر احمدی‌نژاد گفت: اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها از مدت ها پیش شروع شده است و ما اكنون آزادسازی قیمت ها نداریم بلكه


برچسب ها: هدفمند كردن یارانه‌ها، دكتر محمود احمدی‌نژاد، مذاكرات ژنو3، بیت‌المال، یارانه نان، سهمیه بنزین،

نوشته شده در شنبه 27 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)
انی سلم لمن سالمکم

یا ابا عبدالله انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیمة؛ یا ابا عبدالله، من با هر کس که با شما صلح و دوستی کرد، مسالمت می‎کنم و با هر کس که با شما به جنگجویی و پیکار پرداخت، پیکار می نمایم تا روز قیامت .

 

در ادامه شرح زیارت عاشورا به مبحث دوستی و دشمنی با اهل بیت(علیهم السلام) رسیدیم که مبحثی سرنوشت ساز در زندگی ما می باشد. 

"سلم"؛ به معنای مسالمت و صلح آمده است.

"حرب" به معنای "جنگ کردن" در کتب لغت آمده است  و چون گاهی از اوقات از مصدر به عنوان صیغه مبالغه استفاده می شود مانند "زید عدل" یعنی زید بسیار دادگر است حرب  نیز در اینجا به معنای صیغه مبالغه آمده است یعنی بسیار دشمن  و حارب فعل ماضی از حرب، به معنای "جنگ کننده" می‎باشد.

مقصود این جمله از زیارت، اینست که من از جهت اظهار کمال بندگی و متابعت، به حدی رسیده‎ام که گویی سازش(سلم) من، با سازگاران شما است و مصداق حقیقی جنگ(حرب) و پیکار من با محاربین شما است.

مگر ممکن است پیرو حقیقی، در صلح و آرامش با اهل بیت(علیهم‎السلام) بوده و در جنگ و محاربه، بی تفاوت و یا رو در روی آنها باشد و مگر ممکن است شیعه راستین، در جنگ با آن بزرگواران بوده و در صلح با مخالفت به آنان برخیزد؟!

منظور از قیامت، روز آخرت است و علت آن که روز قیامت گفتند، این است که همه مردم


برچسب ها: انی سلم لمن سالمکم، حرب لمن حاربکم الی یوم القیمة؛، زیارت عاشورا، شیعه راستین، روز قیامت، سیدالشهدا، فاطمه زهرا،

نوشته شده در پنجشنبه 25 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)
امام حسین(ع)،عاشورا،محرم،تاسوعا

آیاتی از قرآن مجید كه از آنها فضیلت و عظمت مقام حسین (ع) استفاده می‏شود فراوان است كه در این یادداشت به چهار نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

1. آیه مودّت

خداوند در قرآن كریم می فرماید: «قُلْ لا أَسْألُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی»‏ (الشوری: 23)

(بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‏كنم جز دوست‏داشتن نزدیكانم [اهل بیتم‏])

احمد بن حنبل در مسند، ابو نعیم حافظ، ثعلبی، طبرانی، حاكم، رازی ، شبراوی، ابن حجر، زمخشری ، ابن منذر، ابن ابی حاتم، ابن مردویه ، سیوطی و گروهی دیگر از علماء اهل سنت از ابن عباس روایت كرده‏اند كه زمانی كه این آیه نازل شد اصحاب گفتند: ای پیامبر خدا، این خویشاوندان تو كه واجب گردیده بر ما مودّت و دوستی آنان كیستند؟

حضرت پیامبر (ص) فرمود: علی، فاطمه و دو پسر آنها یعنی حسن و حسین. (الغدیر 2/307)

جالب اینكه امام شافعی در مورد حب اهل بیت (ع) گفته است:

یا أَهلَ بَیْتِ رَسُولِ اللَّهِ حُبُّكُمْ / فَرْضٌ مِنَ اللَّهِ فِی القُرآنِ أَنزَلَهُ‏

كَفاكُمْ مِنْ عَظِیِم القَدرِانَّكُمْ / مَنْ لَم یُصَلِّ عَلَیكُم لا صَلوةَ لَهُ

(ای اهل بیت رسول خدا محبت شما از سوی خداوند در قرآنش واجب شده است. در عظمت قدر و منزلت شما همین بس كه هركس در نماز بر شما صلوات نفرستد نماز نخوانده است)

(در كتاب الغدیر آمده كه انتساب این ابیات به امام شافعی از شرح المواهب زرقانی جلد 7 ص 7 و جمعی دیگر است)

مفسر معروف علامه طبرسی از شواهد التنزیل حاكم حسكانی كه از مفسران و محدثان معروف اهل سنت است نقل می‏كند كه پیامبر اسلام (ص) فرمود:

ان اللَّه خلق الانبیاء من اشجار شتی، و انا و علی (ع) من شجرة واحدة، فانا اصلها، و علی فرعها، و فاطمة لقاحها، و الحسن و الحسین ثمارها، و اشیاعنا اوراقها ـ تا آنجا كه فرمود ـ لو ان عبدا عبدالله بین الصفا و المروة الف عام، ثم الف عام، ثم الف عام، حتی یصیر كالشن البالی، ثم لم یدرك محبتنا كبه اللَّه علی منخریه فی النار، ثم تلا: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً

(خداوند انبیاء را از درختان مختلفی آفرید، و من و علی را از درخت واحدی، من اصل آنم، و علی شاخه آن، فاطمه موجب باروری آن است، و حسن و حسین میوه‏های آن، و شیعیان ما برگهای آنند ... سپس افزود: اگر كسی خدا را در میان صفا و مروه هزار سال، و سپس هزار سال، و از آن پس هزار سال، عبادت كند، تا همچون مشك كهنه شود، اما محبت ما را نداشته باشد خداوند او را به صورت در آتش می‏افكند، سپس این آیه را تلاوت فرمود


برچسب ها: امام حسین در قرآن، آیه مودّت، كتاب الغدیر، آیه تطهیر، آیه مباهله‏، سوره «والفجر، آیه «یا ایتها النفس المطمئنة»،

نوشته شده در چهارشنبه 24 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

دقایقی پیش رئیس آموزش و پرورش شهرستان بابل-جناب آقای رمضان براری- و هیئت همراه برای بازدید و رسیدگی به مشکلات مجتمع از مجتمع مطهر بازدید بعمل آوردند .

اکنون در حال عزیمت به سمت دبستان شهید تیما عابدی تیرکن - دور افتاده ترین و محروم ترین مدرسه تحت پوشش مجتمع هستند که قرار است به همت خیرین  ساختمان جدید دبستان ساخته شود.

بازدید جناب آقای براری از دبستان شهید تیما عابدی تیرکن

بازدید مدیر آموزش وپرورش  بابل از  مجتمع مطهر-دبستان تیرکن

 


برچسب ها: رمضان براری، مجتمع مطهر،

نوشته شده در دوشنبه 22 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

تحقیقات نشان می دهد، زمانی كه والدین به دلیل عدم دسترسی به راه های دیگر، كودكشان را تنبیه می كنند، دچار احساس گناه می شوند. به علاوه تنبیه بدنی، استفاده از رفتار پرخاشگرانه و خشونت برای حل مشكلات را به كودكان می آموزد. تنها تأثیر تنبیه بدنی علیرغم خواست خانواده ها، آموزش خشونت بیشتر است. همچنین كودكانی كه تنبیه بدنی شده اند دارای اعتماد به نفس كمتری هستند، بیشتر افسرده اند و پس از بالغ شدن كارهای سطح پایین تری را انتخاب می نمایند. حال ببینیم به جای تنبیه بدنی، چه می توان كرد.

 

1- خونسرد باشید.اگر زمان عصبانیت بر خلاف میلتان تصمیم به تنبیه فرزندتان گرفتید اولین راه حل این است كه در صورت امكان آن مكان را ترك كنید. به خود آرامش دهید و ساكت بمانید. این كار اغلب سبب می شود راه حل مشكل را پیدا كنید.گاهی اوقات والدین به سبب فشار و استرسی كه به آنها وارد می شود كنترل خود را از دست می دهند. اگر نمی توانید موقعیت مكانی خود را ترك كنید، فكرتان را از آن موضوع دور كنید و در ذهنتان تا ده بشمارید.

 

2-  زمانی را به خودتان اختصاص دهید. والدینی كه برای خودشان وقت نمی گذارند و تمام مدت در عجله هستند بیشتر مستعد كتك زدن فرزندانشان می باشند. بنابر این مهم است كه والدین زمانی را برای ورزش، عبادت، مطالعه و پیاده روی خود اختصاص دهند.

 

3- مهربان اما قاطع باشید. یكی از مواردی كه غالباً والدین گرایش به تنبیه فرزندشان پیدا می كنند زمانی است كه فرزند علیرغم گوشزدهای مكرر، به خواسته شان عمل ننموده است. در نهایت برای وادار كردن كودك به رفتار صحیح او را تنبیه می كنند. در این مواقع راه حل این است كه خود را در سطح و جایگاه كودكتان قرار دهید، تماس چشمی با او برقرار نمایید، او را لمس كنید (به طور مثال دستش را بگیرید) و در عبارات كوتاه و روشن با مهربانی اما قاطعانه آنچه را از او انتظار دارید بگویید.

 

4- امكان انتخاب بدهید. دادن


برچسب ها: تنبیه، والدین، تنبیه بدنی،

نوشته شده در جمعه 19 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

هدف از برگزاری دوره های آموزشی و نشانه ی کار آمدی هر فعالیت آموزشی و پرورشی، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت و رفتار بالقوه ی یادگیرندگان است. همین هدف اساس و چگونگی فعالیت های آموزشی و پرورشی را تعیین می کند. برای دست یابی به این هدف، به اطلاعاتی نیازمندیم که پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان را نشان دهد. با دسترسی به این اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها می توانیم مشخص کنیم، کدام بخش از آموزش به یادگیری یادگیرندگان منجر شده است، و یادگیرندگان از کدام بخش بهره ی لازم را کسب نکرده اند و در آن زمینه به توجه و آموزش بیشتری نیاز دارند. از سوی دیگر، آگاهی از مؤثر بودن فعالیت ها و کوشش های آموزشی، مشوقی برای تداوم فعالیت های یادگیری – یاددهی معلم و یادگیرنده است و به آنان کمک می کند که آگاهانه به این فعالیت ها اقدام کنند. بنابراین، معلمان به منظور افزایش و عمق بخشیدن به یادگیری یادگیرندگان، به اطلاعاتی نیاز دارند تا نحوه ی آموزش خود را به سوی آموزش معنی دار و درست هدایت کنند. به همین منظور، ضرورت دارد که به جای ثبت اطلاعات جمع آوری شده در قالب نمره، به توصیف آن ها اقدام کنیم. در این مقاله به ترتیب ضرورت توصیف نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، فواید توصیف نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و چگونگی آن بیان خواهد شد.

 

مفهوم تدریس

همان طور که می دانیم، آموزش (تدریس) به فعالیت های هدف دار معلم گفته می شود که برای یادگیری در یادگیرنده از طریق تعامل معلم و یادگیرنده جریان می یابد. در واقع، یادگیری یادگیرنده هدف آموزش است و آموزش وسیله ی رسیدن به این هدف. به بیانی دیگر، آموزش به معنای هدایت و کنترل سنجیده و اندیشمندانه ی تجربه های یادگیرنده به منظور نفوذ در یادگیری اوست. بنابراین، آموزش نیازمند به کار بستن راهبردهایی



نوشته شده در جمعه 19 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)
امام زمان

دعا

یكی از وظایف مهم ما دعا برای امام زمان(عج) است، ائمه هدی (ع) نیز همواره بر این مهم تكیه داشته اند و بر اساس روایاتی از امام صادق(ع) در دعایی كه آن حضرت به  زراره تعلیم فرمودند، محور اصلی آن بر امام شناسی استوار است. ایشان به زراره می فرمایند: ... اگر غیبت را درك كردی چنین دعا كن: اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك، اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجتك،اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی. همچنین دعاهای دیگری كه در كتب ادعیه و زیارات بدان اشاره شده، خصوصا دعای معروف  اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن ...كه بحمدالله در بین جامعه شیعه بسیار معروف و مشهور است.

 

استغاثه

در بعضی از روایات از آن بزرگوار به غیاث المضطرالمستكینتعبیر شده است. توسل واستغاثه براهل البیت(ع)، سیره دائمی بزرگان و صلحا و علما شیعه بوده و حتی ائمه هدی(ع) نیز به وجود مقدس ایشان توسل می جسته اند.

 

 بیعت

تجدید بیعت با امام (ع) بر اساس پاره‌ای از روایات،  بعد از هر نماز واجب و یا در هر جمعه مستحب است. 

 

شناخت

 بدیهی است كه یك عاشق دلباخته و یك منتظر حقیقی باید صفات و سیره امام(ع) را  بداند كه محبوبش از چه صفاتی برخوردار بوده و چه سیره و روشی را در زندگی و سایر شئونات آن دارد. در این راستا، مطالعه آیات و روایات فراوانی كه در ارتباط با وجود مقدس حضرت بقیة الله الاعظم‌(عج)
برچسب ها: امام زمان(عج)، غروب جمعه،

نوشته شده در جمعه 12 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در ضوابط مالی بخشنامه بودجه سال 1390، دستگاه‌ها را ملزم کرد مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) به ازای هر نفر کارمند و بازنشسته را در بودجه سال 1390 مبلغ 340 هزار تومان منظور کنند.

عیدی سال گذشته کارمندان دولت 300 هزار تومان بود و رقم 340 هزار تومانی پیشنهادی برای عیدی امسال، پس از تصویب هیات وزیران قطعی خواهد شد که البته معمولا رقم پیشنهادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به تصویب هیات وزیران می‌رسد.


برچسب ها: عیدی کارکنان دولت، پاداش پایان سال 89،

نوشته شده در جمعه 12 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

وقتی بر اساس یک برنامه ی آموزشی عمل می‌نمایید، می توانید با رفتاری که از خود در کلاس نشان می‌دهید، ویژگی های ابتکاری و تخیلی افراد را تقویت کنید. ممکن است راجع به موضوع تدریس خود ایده ای آن چنان قوی داشته باشید که دیگر جایی برای افکار جدید و استثنایی باقی نگذارید. گاهی اوقات، اگر کار از نظر تکنیکی ضعیف باشد یا به صورت مناسبی ارائه نشود، ممکن است ویژگی های اصلی یا استثنایی آن را از دست بدهید.

 

1- در دادن تکلیف یا پروژه، از یک دستور العمل اجمالی توجیهی استفاده کنید. به این ترتیب دانش آموزان مقید به استفاده از روش هایی خاص نمی شوند. در عین حال میدان دید آن ها وسیع تر می شود و در می یابند که تفاوت در نتیجه گیری ، بخشی از فعالیت است.

 

2- نوآوری و سلیقه های شخصی را بپذیرید ، حتی اگر راه حل هایی را که دانش آموزان با اتکا به توضیحات اجمالی شما ارائه می‌دهند، چیزی نباشند که ( شما ) مد نظر داشته اید.

 

3- اگر انجام یا ارائه ی تکلیف ضعیف بوده است ، نسبت به ایده‌ها و افکار پشت پرده ی آن واکنش مثبت نشان دهید و کمک کنید دانش آموزان در تبیین هدف خود مهارت پیدا کنند.

 

4- سؤالات بدون مقدمه ای مطرح کنید و طیفی از پاسخ‌ها


برچسب ها: شکوفایی خلاقیت دانش آموزان، نوآوری، خلاصه نویسی مباحث،

نوشته شده در جمعه 12 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

با نگاهی اجمالی به نحوه یاددهی - یادگیری در مدارس در می یابیم که گفتن، شنیدن و حفظ کردن، ارکان فعالیت های یاددهی – یادگیری را تشکیل می دهد. این مؤلفه ها با نام های مختلف از سوی صاحب نظران تعبیر شده است. رویکرد بانکی، رویکرد نتیجه محوری،پاسخ محور، معلم محور، غیر فعال و ... . در رویکرد حافظه محور، مطالب یک طرفه از سوی معلم به دانش آموزان ارائه می شود، غافل از این که این شیوه، خود، مانع یادگیری و خلاقیت است. همان طور که پیاژه گفته است، آموزش مانع خلاقیت است. باکمی تأمل در می یابیم که یادگیری به شیوه یاد شده، خلاف فطرت دانش آموزان در فرایند یاددهی – یادگیری است، چرا که دانش آموزان دوست دارند علاوه بر شنیدن، مشاهده ، لمس، سوال و جستجو کنند و تفکر، کاوشگری، آزمایش و پژوهش داشته باشند و به نوعی تفسیر و قضاوت کنند.

 

به عبارت دیگر، باید در فرایند تدریس فرصتی ایجاد شود تا دانش آموزان نحوه یادگیری را تمرین کنند و روش یادگیری را یاد بگیرند. این نوع یادگیری با نظریه فراشناخت در ارتباط است. آگاهی، کنترل و هدایت سازمان شناختی خود را فراشناخت می گویند. خود آغازگری، خود رهبری، خود تنظیمی، خودانگیزی، خود یادگیری، خود اندیشی، خود باوری، اعتماد به نفس، خود ارزیابی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، نقطه عطف نگرش یادگیری بر اساس نظریه فراشناخت است و کشف خود، در درون، درباره مطالبی که یاد می گیریم و تجربه و به کار بستن آموخته ها در زندگی، از جمله اصول نظریه فراشناخت هستند. پیام یونسکو در خصوص یادگیری نیز، بیانگر این نوع آموختن است که یادگیری را دانستن، انجام دادن، هم زیستی و زیستن تعبیر کرده است. این نوع یادگیری، متناسب با پیشرفت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است.

 

با توجه به این نکات می توان اذعان داشت که یادگیری اساساً


برچسب ها: فرایند یاددهی – یادگیری، حافظه محور، نتیجه محوری، پاسخ محور، معلم محور، پژوهش محوری،

نوشته شده در جمعه 12 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

یکی از همکارانش که با او مسافرتهای کاری فراوانی رفته است، می گوید هیچ گاه ندیدم که

ایشان ترک شود.

ابتدای هر سال تحصیلی معمولا بچه ها منتظرند ببینند که هر استادی چه شکل و قیافه ای دارد و با چه خلق و خویی کلاس را اداره می کند. سال دوم دبیرستان تازه شروع شده بود که یکی از بچه ها وارد کلاس شد و نظر همه را به یک استاد فیزیک جلب کرد. همه رفتیم تا استاد ریزه میزه فیزیک را از پشت دفتر شیشه ای مدرسه ببینیم.

وقتی وارد کلاس شد کسی باورش نمی شد که این آدم با این قد و قواره و این سن اندک دکترای فیزیک هسته ای داشته باشد و با این تبحر و به این روانی تدریس کند.

قدم های کوتاه کوتاه و سریع او نشان از جنب و جوش پیوسته و وصف ناشدنی او داشت. اما با همه عظمت علمی اش اخلاق بزرگوارانه او بر همه افتخاراتش می چربید.

لهجه شیرین ترکی اش برای بچه دبیرستانی های پر جنب و جوش تهرانی جالب بود و خنده دار. یکی از بچه ها که جرئت بیشتری داشت برخی از کلمات او را در قالب یک سوال صوری تکرار می کرد تا شیطنتی کرده باشد و دیگران را بخنداند. اوایل فکر می کردیم که جریان را نمی فهمد. اما بعدها که تیزهوشی و زرنگیش را دیدیم، فهمیدیم که آنقدر بزرگوار است که حتی به روی خودش هم نمی آورد.

با شاگردانش رفیق بود. متواضع بود و دوست داشتنی. او در میان شاگردان دانشگاهی اش هم همینگونه برخورد می کرد. دلسوزانه و مشفقانه. شاگردانش که بعدها خود به جایی رسیده بودند و برخی با او همکار شده بودند، حقیقتا او را مثل پدر یا یک برادر بزرگتر دوست می داشتند و احترام می کردند.


برچسب ها: شهید مجید شهریاری، نماز شب،

نوشته شده در جمعه 12 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)

وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ابتدایی روستاها ، در روزهای پنجشنبه  خبرداد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ،حمید رضا حاجی بابایی گفت : این تعطیلی شامل دانش اموزان راهنمایی و دبیرستان که در کلاس های چند پایه مجتمع های اموزشی روستایی تحصیل می کنند نیز می شود .

وی اضافه کرد : معلمان مدارس ابتدایی روستایی پنجشنبه ها ، در مجتمع های اموزشی ، در کلاس های ضمن خدمت شرکت می کنند.

وزیر آموزش و پروش ، از واریز 2 میلیون تومان سرانه به حساب مجتمع های آموزشی روستایی خبرداد و گفت : بسته های آموزشی برای 8 هزار مجتمع آموزشی روستایی اماده شده است و در پی آماده سازی بسته های پرورشی برای این مجتمع ها هستیم .

وی درباره تعطیلی مدارس شهر تهران به دلیل آلودگی هوا گفت : ادامه این تعطیلات در روند درسی دانش آموزان مشکل ایجاد خواهد کرد .

حاج بابایی اضافه کرد : تدبیری اندیشیده است تا عقب افتادگی درسی دانش آموزان در فرصتی مناسب در طول سال تحصیلی و یا در پایان سال جبران شود.

وزیرآموزش و پرورش درباره بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته ، گفت : دلیل تاخیر درصدورکارت بیمه طلایی بازنشستگان ، افزایش حق السهم بیمه


برچسب ها: کلاس های چند پایه، بیمه طلایی، فرهنگیان بازنشسته، توزیع شیر مدارس،

نوشته شده در چهارشنبه 10 آذر 1389 توسط معاون مجتمع(مهدی خادمی)
(تعداد کل صفحات:2)      1   2  

مقام معظم رهبری

درباره سایت
نظر سنجی
آمار سایت
Blog Skin
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات